NOU! Cum treci bacsisul de la restaurant pe bonul fiscal?

fiscalizare bacsis

De la 01 ianuarie 2023, prin legea 376/2022 publicata in Monitorul Oficial, acordarea bacsisului in restaurante este reglementata si va fi fiscalizata. Desi au mai fost incercari de a reglementa aceste venituri si in spatiul public se discuta despre aceasta lege de ceva timp, multi dintre cei care activeaza in HoReCa au inca intrebari legate de felul in care va trebui aplicata aceasta lege. De aceea am sintetizat mai jos principalele informatii de care ai nevoie pentru a implementa rapid noile reglementari. 

Ce este bacsisul? 

Definitia bacsisului conform noii legi nu este cu mult diferita de cea din DEX si cea pe care o stim cu totii. 

Bacsisul este definit ca fiind orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate. Operatorii economici care trebuie sa tina cont de aceste noi reglementari sunt cei care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN 5610 – “Restaurante” si 5630 – “Baruri si alte activitati de servire a bauturilor”.  

Acesta poate avea orice valoare intre 0% si 15% din valoarea consumatiei si poate fi platit atat cash cat si cu cardul bancar. Operatorii economici nu pot conditiona sub nicio forma prestarea de servicii de acordarea bacsisului. 

Sunt scutiti de aceasta noua masura cei care livreaza produsele la domiciliul clientilor si cei care presteaza alte servicii precum frizerie, coafor, manichiura, taxi, unde se mai obisnuieste sa se lase bacsis. 

Pasii pentru implementarea in restaurante:  

  1. Ofera-le clientilor o nota de plata pe care sa poata fi trecut nivelul bacsisului. Aceasta ar trebui sa acopere doua optiuni: fie un procent fix, intre 0% si 15% din valoarea consumatiei, fie o suma anume (chiar daca este mai mare de 15% din valoarea consumatiei). Nota de plata trebuie sa fie inmanata clientului inaintea emiterii bonului fiscal, astfel incat bacsisul sa poata fi inclus pe acesta. 
Inregistrare bacsis casa de marcat
  1. Adauga in baza de date a caselor de marcat electronice fiscale un articol distinct cu denumirea “bacsis”. In functie de tipul casei de marcat exista doua modalitati de a face acest lucru: 
  • Casa de marcat face parte dintr-un POS: implementarea bacsisului se face direct in softul de gestiune ca si articol nou.  
  • Casa de marcat este individuala si articolele sunt adaugate manual: trebuie definit un articol nou direct pe casa.   
  1. Evidentiaza bacsisul pe acelasi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate, indiferent de modalitatea de incasare: cash sau card.  

In situatia in care, la solicitarea clientilor, este necesar sa eliberezi si o factura, bacsisul trebuie evidentiat distinct si pe aceasta. Sumele reprezentand bacsis, astfel evidentiate in factura, se inregistreaza in contabilitatea operatorilor economici sau altor entitati platitoare pe seama cheltuielilor de protocol. Si au regimul fiscal al acestora, in limita nivelului de deductibilitate stabilita prin Codul fiscal. 

  1. Stabileste printr-un regulament intern procedura si modalitatea de distribuire catre salariati a sumelor provenite din incasarea bacsisului. 

Atentie! Operatorii economici care nu inregistreaza fiscal bacsisul primit cu toate procedurile descrise mai sus, precum si cei care incearca sa impuna clientului sa plateasca bacsis risca amenzi contraventionale de la 2.000 lei la 4.000 lei. 

Cum este impozitat bacsisul? 

Impozitare bacsis

Singura sarcina fiscala stabilita de lege asupra acestor sume este impozitul pe venit de 10%. Aceste sume sunt considerate venituri cu retinere la sursa, fara a fi cuprinse in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale si nici nu intra in zona de aplicare TVA

Impozitul pe venit (10%) datorat de salariat se retine la sursa la momentul distribuirii bacsisului de catre platitorii de venituri si se achita la bugetul de stat, potrivit art. 115 din Codul fiscal. Aceste sume NU pot fi reincadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor. 


Software-urile si sistemele integrate ITG dedicate HoReCa pot simplifica aplicarea acestor noi prevederi legale. Daca ai intrebari legate de modificarile pe care trebuie sa le faci pe casa de marca sau daca esti curios cum te poate ajuta implementarea unei solutii dedicate, lasa-ne un mesaj pe comenzi@itgstore.ro sau la numarul de telefon 031-780.03.18.  

Aceasta postare a fost citita de 23 persoane!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

16 − 5 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.