Tot ce trebuie sa stii despre codurile EAN si listarea in marketplace-uri

Codurile EAN si GTIN

Avansul tehnologic din ultima perioada si restictiile impuse de pandemia de Covid19 au dus la o crestere accelerata a segmentului de e-commerce. Conform ultimelor estimari*, sfarsitul anul 2022 va aduce o crestere in e-commerce cuprinsa intre 5 si 10% fata de decembrie 2021. Luand in considerare aceste trenduri, prezenta online a retailerilor nu mai este o optiune, ci devine o necesitate pentru jucatorii care vor sa ramana relevanti.

Daca si tu esti unul dintre cei care se gandesc sa-si treaca afacerea din offline in online folosindu-te de o platforma de vanzari recunoscuta, precum eMag, elefant, Amazon sau eBay, trebuie sa stii ca listarea produselor pe aceste platforme trebuie facuta respectand anumite norme, impuse la nivel global.

Standardele GS1 pentru identificarea corecta a produselor in mediul online

Odata cu constientizarea clara a nevoii de codificare corecta a produselor din catalogul platformelor de vanzare online, s-a conturat si solutia optima: identificarea unica, globala, inechivoca, standardizata, predominanta global a produselor, conform standardelor GS1.

In acest scop este folosit registrul Global Electronic Party Information Registry (GEPIR) al GS1 in care sunt inregistrate toate produsele identificate cu codurile de bare EAN cu licenta GS1  alocate in intreaga lume. Doar codurile cu licenta GS1, emise prin reprezentantele nationale GS1, asigura trasabilitatea produselor asociate, oferind detalii despre produse si despre producatorii.

Dar ce este un cod EAN?

European Article Number (EAN) – Este denumirea imaginii standard de cod de bare care reprezinta grafic un GTIN format din 8 sau 13 cifre si care se regaseste pe majoritatea produselor din comertul clasic global.

Popular, termenul de EAN – implementat de Amazon, Ebay, eMag – face referire la codul GTIN, codul de 13 cifre afisat sub imaginea grafica a codului de bare.

Ce este un cod GTIN?

Global Trade Item Number (GTIN) – Este numarul care identifica in mod unic un produs, format de cele mai multe ori din 13 cifre. In America de Nord acesta are 12 cifre, iar pentru produsele foarte mici se foloseste o varianta de 8 cifre.

Acesta este necesar atunci cand un produs nou este lansat sau ori de cate ori una dintre caracteristicile predefinite ale articolului se modifica intr-un mod relevant pentru procesul de comercializare.

Pentru a se asigura unicitatea produsului, orice cod GTIN emis de GS1 este creat pe baza de structura numerica: primele cifre reprezinta prefixul de tara, iar ultima cifra este cea de control.

Produsele care au deja un GTIN alocat de catre producator sau de proprietarul de marca nu au nevoie de alte coduri de pentru revanzare, acestea putand fi listate pe platformele de e-commerce in baza codurilor originale.

Ce marketplace-uri solicita coduri EAN (GTIN-13)?

Indiferent daca te gandesti sa-ti listezi produsele pe o platforma de vanzare din Romania sau una care este activa pe pietele internationale, trebuie sa iei in considerare ca majoritatea solicita coduri EAN cu licenta GS1.

Marketplace-uri internationale: Amazon, eBay, Google Shop, Walmart, International Marketplace Network, ePrice, Kaufland.

Marketplace-uri din Romania: eMAG, Fashion Days, elefant.ro.

Cum obtin un cod EAN?

In primul rand trebuie sa stii ca nu orice cod de 13 cifre este un cod EAN valid. Platformele de vanzare online solicita la listare coduri obtinute in sistem de licenta de la Asociatia Internationala GS1 si verifica autenticitatea acestora in registrul GEPIR.

Tocmai de aceea este recomandat ca achizitia codurilor sa fie facuta direct de la Asociatia GS1 Romania, singura entitate din Romania recunoscuta de GS1 Global pentru emiterea identificatorilor si gestiunea standardelor GS1 pe teritoriul nostru.

Exista doua variante de achizitie: poti cumpara codurile de bare la bucata sau poti opta pentru unul dintre cele 4 pachete cu licenta anuala, achitand o taxa de liceta anuala.

Coduri EAN: 5 avantaje ale folosirii lor

Primul brevet pentru un produs tip cod de bare a fost eliberat pe data de 7 octombrie 1952. De atunci si pana in prezent, acesta si-a dovedit eficacitatea in toate industriile producatoare sau de vanzare, pe baza lui fiind dezvoltate tehnologii ce au revolutionat aceste segmente.

 Dar care sunt principalele avantaje ale folosirii codurilor EAN în mediul online?

  • Faciliteaza comertul de tip omnichannel: Codurile unice de Identificare a produselor si Codurile de Bare in sistem GS1 sunt folosite in peste 25 de sectoare industriale, in 95% din comertul mondial pe toate lanturile de distributie si pe toate tipurile de piete, traditionale sau online.
  • Gestiune mai buna a stocurilor diferentiate pe tipuri si sortimente de produs: Organizarea eficienta a stocurilor este esentiala pentru a putea livra comenzile rapid si corect. Folosirea codurilor de bare EAN asigura inventarierea eficienta, iar integrarea lor intr-o solutie WMS te ajuta sa ai vizibilitate totala asupra tuturor proceselor.
  • Scaderea costurilor de curierat generate de returul produselor trimise gresit (clientul voia un tricou alb si a primit unul negru fiindc? ambele produse aveau acelasi cod).
  • Contribuie la optimizarea SEO: Identificatorii de produs, de tip GTIN, ii ajuta nu numai pe clientii tai sa gaseasca informatii detaliate despre produs, ci si pe…Google. De aceea, este recomandat sa oferi cat mai multe detalii atunci cand realizezi o pagina de prezentare a produsului, inclusiv diferitele numere de produs, cum ar fi SKU si GTIN. Unul dintre studiile realizate de Google arata ca un produs listat cu codul GTIN primeste cu pana la 40% mai multe clickuri decat unul care nu il are specificat**
  • Numerele din codurile de bare GS1 sunt valide simultan in retail si in E-tail (pe eMAG, Amazon, eBay, Google etc.): Numerele din Codurile de Bare GS1 (GTIN) sunt universal valabile, atat pentru comertul traditional cat si pentru cel online, putand fi folosite pe orice platforma online care a implementat standardele GS1. Practic, aceste coduri sunt CNP-urile produselor si identifica produsele respective oriunde in lume, indiferent de tipul de comert.

Acestea sunt informatiile de care ai nevoie pentru a-ti lista produsele intr-unul dintre marketplace-urile cunoscute. Iar tehnologia potrivita te poate ajuta sa optimizezi intregul proces.

Pe itgstore.ro, furnizor acreditat in programul GS1 Romania Solution Provider, gasesti cititoare de coduri de bare, imprimante termice  de etichete si consumabilele necesare pentru a putea printa si citi rapid codurile de care ai nevoie pentru magazinul tau online.

*Sursa: Estimare 2022 GPeC facuta pe baza consultarilor cu principalii jucatori din retail, curierat si firme de distributie

** Sursa: Google Commerce Blog/ Reach more customers online: Add GTINs to your Google Shopping data feed

Aceasta postare a fost citita de 65 persoane!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

3 × four =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.